‏نمایش پست‌ها با برچسب اثبات یگانگی خدا. نمایش همه پست‌ها
‏نمایش پست‌ها با برچسب اثبات یگانگی خدا. نمایش همه پست‌ها

۱۳۹۳ آبان ۱۵, پنجشنبه

آموزش توحید و یگانگی خدا برای کودکان




کمی به فرزندانمان یاد بدهیم درپیرامون خود بیندیشند:
قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُريدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبينٍ (10ابراهيم)
رسولان در جواب آنها گفتند: آيا در خدا كه آفريننده آسمانها و زمين است شك توانيد كرد؟ خدايى كه شما را به مغفرت و آمرزش از گناهانتان مى‏خواند و مى‏خواهد به اجل معين و عمر طبيعى برساند. باز كافران گفتند: ما شما (پيغمبران) را مثل خود بشرى بيشتر نمى‏دانيم كه مى‏خواهيد ما را از آنچه پدران ما مى‏پرستيدند منع كنيد، پس (اگر به راستى پيغمبر هستيد) براى ما حجت و معجزى آشكار (كه ما را مجبور به ايمان كند) بياوريد





قُلْ مَنْ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ قُلْ أَ فَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ لا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفْعاً وَ لا ضَرًّا قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَ النُّورُ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ (16رعد)
بگو كه آفريننده آسمانها و زمين كيست؟ بگو: خداست، پس بگو: آيا شما خدا را گذارده و غير خدا (مانند بتان و فرعونان) را براى نگهبانى و يارى خود برگرفتيد در صورتى كه آنها بر سود و زيان خود هم قادر نيستند؟ آن گاه بگو: آيا چشم نابينا (ى جاهل) و ديده بينا (ى عالم) يكسان است؟ يا ظلمات (شرك و بت پرستى) با نور (معرفت و خدا پرستى) مساوى است؟ يا آنكه اين مشركان شريكانى براى خدا قرار دادند كه آنها هم مانند خدا چيزى خلق كردند و بر مشركان، خلق خدا و خلق شريكان خدا مشتبه گرديد؟ (هرگز چنين نيست) بگو: تنها خدا خالق هر چيز است و او خداى يكتايى است كه همه عالم مقهور اراده اوست.


ولا کودکان ونوجوانان قلبی صاف وساده دارند واصل اینکه ما بخواهیم با ادله وبراهین وحدانیت خدا را برای آنها اثبات کنیم صحیح نیست چون آنها در وحدانیت خدا شک ندارند که ما بخواهیم آنرا اثبات کنیم.

آنچه به ما توصیه شده است یاد دادن توحید به کودکان در سه سالگی است وما همین قدر که به بچه یاد بدهیم آفریدگار ما خداوندی است که یکتا بوده وهمانندی نداردکافی است ونوعا بچه از ما دلیل نمی خواهدچرا که این امر مطابق فطرت بچه هم است واز طرف دیگر ذهن وفکر کودکان ونوجوانان آنقدر ورزیده نشده است که بتواند دلیلها را بررسی کند وآنرا تصدیق نماید.

پس آنچه در وهله اول وظیفه ما نسبت به کودکان است یاد دادن توحید ووحدانیت الهی است ودر مرحله بعدی باید اورا با بعضی از صفات الهی آشنا کنیم مانند اینکه خدا مثل ما جسم ندارد که خانه ومکان داشته باشد چون یکی از سوالات بچه ها این است که خدا کجاست؟

همچنین از اول باید یه بچه یاد داد که نعمتهایی که ما استفاده می کنیم همه آنها را خدا به ما داده است نه اینکه پدرش به دست آورده تا از اول بچه با توحید بزرگ وقلب بچه مانند زمین خالی مستعدی است که هر چه در آن بکاری به ثمر می نشیند.
همچنین با ید در مورد مهربانی خداوند با بچه حرف زد تا ذهنیت خوبی از خدا داشته باشد.

اما برای نوجوانان و کسانی که ذهن آنها آماده شده است می توان در اثبات وحدانیت خداوند از محسوسات وچیزهایی که برای او قابل فهم است مثال ودلیل آوردواینکه این همه نعمتهای الهی با این عظمت وشگفتی نمی تواند توسط دو خداوند باشد چون دو خداوند نمی توانند اینقدر هماهنگ وبدون اختلاف با همدیگر کار کنندهمانطور که دو پادشاه نمی توانند هماهنگ ومتحد یک مملکت را اداره کنند.


برای کودکان نمی توان از دلایل وبرهانهای فلسفی وقابل فکر وتامل زیاد استفاده کرد،ولی به جای آن می توانیم با استفاده از شگفتیها ونعمت های پیرامون خودمان کودکان را بیشر با خدا آشنا کنیم.مانند:
 
1-دو پادشاه همزمان نمی توانند سرزمینی را اداره کنندوحتما باهم اختلاف پیدا می کنند دو خدا هم نمی توانند با هم دنیا را اداره کنندوهر دو خدایی کنند.واین دلیلی است بر وحدانیت خداوند متعال.
 
2- دلیل دیگر بر توحید الهی مانند مثل نیوتن که برای اثبات خدابرای دوست ملحد خود موکتی درست کردومنظومه شمسی را برروی آن طراحی کرد که با زدن کلیدی سیارت طراحی شده بر در خورشید می چرخیدند.دوست نیوتن با دیدن این صحنه اولین سوالش این بود این ساخته کیست؟در جواب گفت خود به خود به وجود آمده است!مگر می شودچیزی به این زیبایی وبا دقت خود به خود به وجود آمده باشد؟نیوتن از فرصت استفاده کرده وگفت چطور می شود سیارات در اسمان بدون این که تکیه گاهی داشته باشندبا نظم خاصی به دور خورشید می چرخند اما این موکتی که هیچ وقت به دقت ان نمی رسد وقابل مقایسه با آن نیست خود به خود به وجود آمده باشد.دوست نیوتن جوابی نداشت وبه حدانیت خداوند ووجودش اعتراف کرد.
 
3-هواپیما وقتی در آسمان حرکت می کند برای کودکان جذاب وعجیب است لذا می توان گفت همانطور که با دیدن هواپیما انسان به فکر می رود این چیز عجیب وبا عظمت ساخته کیست منظومه شمسی وآسمانها در آسمانم وجود دارند وبه مراتب عظمت وشگفتی آنها خیلی عجیب تر از هواپیما است پس حتما سازنده حکیم وعالمی دارد که خداوند است.

ما با استفادهاز این مثالها می توانیم فکر کودکان خود را به سوی این مسائل دینی سوق دهیم وعظمت الهی ومقامش را بیشتر برای آنها روشن کنیم.

برای آشنایی بیشر با این مباحث می توانید از کتاب نشانه هایی از او نوشته آیت الله رضا صدر استنفاده کنید. 

۱۳۹۳ آبان ۱۳, سه‌شنبه

اثبات وحدانیت خدا


لازم به ذکر است در کتب کلامی و فلسفه برهانهای فراوانی برای وحدانیت خداوند اقامه شده است مثل برهان صدیقین. ولی اگر بخواهیم بعضی از دلایل وحدانیت خدا رو ساده خدمتان عرض کنیم می توانیم به دلایل زیر اشاره کنیم:

1- یکی از صفات ثبوتیه خدا این است که بر همه قدرتها سیطره دارد و مافوق بر تمامی قدرتها و علتهاست. با این توصیف اگر دو قدرت مافوق تصور کنیم، یا یکی از آنها باید مافوق بر دیگری باشد که در این صورت مافوق بودن دبگری منتفی می گردد و یا باید در سطح هم قرار گیرند که در این صورت مافوق بودن هردوی انها منتفی است و از این رو نمی توان پذیرفت که بیش از یک خدا وجود دارد.

2- حکیم بودن یکی از صفات ثبوتیه خداست و اگر بخواهیم قائل به دو خدا باشیم، باید وجود دو حکمت را در اداره عالم هستی بپذیریم. لذا اگر بگوئبم هر دو خدا یک حکمت دارند، با توجه به اینکه هیچ وقت نمی توان تصور کرد که یک حکمت واحده از دو نیرو بجوشد، باید بگوئیم که این حکمت یک امر واحد است که بر هر2 خدا عارض می گردد و این در حالیست که هیچگاه چیزی بر خدا عارض نمی گردد. زیرا این امر مافوق بودن خدا را زیر سؤال می برد.

اگر هم بگوئیم این حکمت ذاتی است و از ذات خود خدا می جوشد، پس با وجود دو خدا باید قائل به دو حکمت باشیم و این در حالیست که دو حکمت نمی توانند باهم جمع گردند؛ مگر اینکه مکمل یکدیگر باشند که در این صورت نمی توان قائل به اختبار تام این دو خدا بود و اگرهم مستقل باشند و مکمل یکدیگر نباشند، در اداره عالم هستی باهم تعارض پیدا می کنند و این موجب فساد بوده، در نظم عالم اختلال ایجاد می گردد و حال آنکه یکی از ادله ای که وجود خدا را ثابت می کند، برهان نظم است. از اینرو خدای متعال در قرآن می فرماید:« و إن کان آلهة إلا الله لفسدتا». یعنی: اگر خدایانی غیر از خدای واحد باشند، فساد می شود. این برهان را در ضرب المثل هم اینچنین آورده اند که: آشپز اگر دو تا شود، آش یا شور می شود یا بی نمک.

در باره توضیحات فوق می توان مثال از سازمانهای مدیریتی و شورائی آورد. چرا که سازمانها یا یرای ایجاد نظم به صورت مدیریتی اداره می شود و یا اگر هم شورائی است، برای جلوگیری از هرج و مرج، یک آئین نامه توافقی بر همه اعضاء شورای آن سازمان حکومت می کند با این تفاوت که این آئین نامه که بین اعضاء آن شوری اتحاد ایجاد می کند، بر ایشان عارض شده و مافوق بر آنان قرار گرفته است و این در ذات مقدس خدا راه ندارد.

3- در حدیثی قدسی داریم که خدای متعال می فرماید:« کنت کنزاً مخفیاً فاحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف». یعنی: گنج پنهانی بودم. خواستم شناخته شوم؛ لذا خلقت را خلق کردم تا شناخته شوم. از اینرو هر خدائی آثاری دارد و اگر خدای دیگری هم هست، باید برای شناخته شدنش آثار و آیاتی از خود نشان بدهد و با معجزه و یا مبعوث کردن پیامبر، خبر از وجود خود دهد. این در حالیست که 12400 پیغمبر همگی خبر از وجود یک خدا داده اند و برای وجود خدائی دیگر هیچ نشانه ای نیست.

4- یکی از صفات ثبوتیه خدا صداقت است. با توجه به این که یک خدا در معجزه اش خبر از وحدانیت خود داده و فرموده است:« قل هو الله احد»، اگر خدای دیگری وجود داشته باشد، این ادعا کذب می باشد و لذا قبل از آنکه خدای دیگری به عنوان خدای دوم ثابت گردد، خدائی این خدا زیر سؤال می رود. حال آنکه دلیل صدق بودن این ادعا، معجزه بودن آن است.