‏نمایش پست‌ها با برچسب امام زمان. نمایش همه پست‌ها
‏نمایش پست‌ها با برچسب امام زمان. نمایش همه پست‌ها

۱۳۹۳ دی ۱۸, پنجشنبه

دلایل وجود امام زمان، در قرآن






پرسش: چگونه با استفاده از قران کریم میتوان اثبات کرد جهان هرگز بدون حجت خدا نبوده و نخواهد بود؟

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

باید گفت در کتاب خدا آیات صریحی وجود دارد مبنی بر این که جهان بدون وجود حجت یا راهنما پایدار نخواهد بود و این هادیان امت اند که خدای متعال به واسطه آن ها مبدا و معادی منظور و همه انسان ها را به شناخت ایشان موظف کرده است.

البته باید گفت که در یک پاسخ محدود نمی توان به موضوع هدایت انسان ها از آغاز ظهور آدم که خود اولین پیامبر و هادی بشر بود تا ختم هدایت پیامبری خاتم و ادامه آن از طرف اهل بیت پاکش پرداخت که خود نیاز مند مراجعه و مطالعه کتاب های بسیار است. اما این اندک را می توان در باره تکلیف مسلمانان که متدین به آخرین و کامل ترین دین الهی اند بیان و وضع آنان را تا زمان قیامت به روشنی ترسیم کرد. زیرا همگان می دانیم اسلام آخرین دین الهی برای بشر تا زمان بر پایی قیامت است. پس لزوما باید بر این نکته تامل کنیم پس تکلیف مسلمانان پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیه چه می شود و خط هدایت چگونه استمرار می یابد؟ زیرا بدون حضور حجت خدا هر چند ممکن است احکام الهی که از طرف رسول خدا صلوات الله علیه به دست مسلمانان رسیده پا بر جا باشد، اما به حکم عقل و حتی قضاوت عرفی نمی توان چنین پایداری را حتی در زمانی بسیار کوتاه تصور کردزیرا با گذشت زمان هر گونه آسیبی به احکام دین متصور در. خصوصا انسان های شیطان صفت به طور مستمر در فکر تغییر دین و انحراف حق اند پس نمی توان پذیرفت بدون وجود راهنما هیچ حکم یا دستور شرعی از مسیر اولیه اش خارج نشود. به همین دلیل رسول خدا صلوات الله علیه در آخرین حج شان که به نام حجه الوداع معروف است از طرف پروردگار عالم مامور به ابلاغ امامت و استمرار خط هدایت شدند تا دین خدا از بین نرود و مردم نشانه های الهی را که همان حجت های الهی هستند به خوبی بشناسند تا خط هدایت را گم نکنند. و این چنین بود کتاب خدا در ضمن بیان آیاتی هم موضوع ابلاغ رسالت و هم موضوع کامل کردن دین را از طرف رسول خدا صلوات الله علیه به مردم اعلام کرد و فرمود:"يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ"(1)
اى پيامبر! آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى‏كند.

این آیه مربوط به ابلاغ رسالت الهی بود و در ادامه چنین رسالت عظیمی فرمود:

کرد و فرمود:"الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا" (2)
امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم.

معنای ابلاغ رسالت همراه با اکمال دین، یعنی جاودانگی آن تا قیامت و این جاودانگی زمانی معنا خواهد داشت که پاسبانان به حقی از آن پاسداری کنند. راه بانانی امین و راهنمایانی آگاه و دلسوز یعنی معصومین سلام الله علیهم اجمعین که می توانند دین را از هر گونه خطری محافظت کنند.

این جا است که پیامبر صلوات الله علیه ما مور شد که مولای متقیان سلام الله علیه را به عنوان اولین ولی و هادی دین پس از خودش به مردم معرفی کند. این کار بزرگ در منطقه غدیر خم انجام شد و مسلمانان از آن روز به بعد تا زمانی برپایی قیامت با وجود امامان معصوم، راه هدایت را هرگز گم نخواهند کرد.

البته باید اضافه کرد که آیات دیگری نیز در قرآن وجود دارد که به طور صریح از مسلمانان می خواهد که در اطاعت خدا و هادیان جامعه باشند.مثل این دو آیه شریفه:

1."إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون"(3)
سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آن ها كه ايمان آورده‏اند همان ها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند..

2."يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ "(4)
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر (اوصياى پيامبر) را

تکلیف همه مسلمانان در این دو آیه شریفه معلوم شد که می بایست خدا و رسول و اولی الامر (معصومین سلام الله علیهم اجمعین) را اطاعت کنند تا رستگار شوند.

تفسیر این گونه آیات را باید در روایات دید که چه کسانی اولی الامر و حجت خدا هستند تا مردم موظف به پیروی از ایشان شوند؟ در این باره به یکی از روایات مراجعه می کنیم و پاسخ خود را می گیریم:

مولای متقیان سلام الله علیه نقل کرد: روزى پيامبر صلوات الله علیه بر منبر رفت و فرمود: خداوند توجهى به مردم زمين كرد و مرا از ميان آن ها برگزيد براى مرتبه دوم نگاهى نمود علي را برگزيد برادر و وزير و وارث و وصى و جانشين من در ميان امت و ولى هر مؤمنى پس از من قرار داد ...پس از من او كلمه تقوى و عروة الوثقى است. بعد پيامبر اكرم صلوات الله علیه اين آيه را قرائت كرد" يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ"(5)

مردم! اين سخن مرا حاضرين به غائبين برسانند خدايا ترا گواه مي گيرم بر آن ها. مردم! خدای متعال براى مرتبه سوم توجه نموده پس از من و برادرم على، يازده امام را يكى پس از ديگرى انتخاب كرد. هر كدام از دنيا بروند ديگرى جانشين او خواهد بود. آن ها مانند ستارگان آسمان اند هر وقت ستاره‏اى غروب كند، ستاره ديگرى مى‏درخشد. رهنمايان راه بينند كه نيرنگ نيرنگ بازان و بى‏اعتنايان به آن ها زيانى نمى‏رساند.

آن ها حجت خدا زمين و گواهان او بر خلق اند. هر كه پيرو آن ها باشد پيرو خدا است و هر كه مخالف ايشان باشد، مخالف خدا است آن ها با قرآن اند و قرآن با آن ها است از هم جدا نمى‏ شوند تا در حوض(کوثر) بر من وارد شوند.(6)

پی نوشت ها :
1. سوره مائده آیه 67
2. همان،آیه 3
3. همان،آیه 55
4. سوره نساء آیه 59
5. سوره صفّ آیه 8
6.علامه مجلسی بحار الانوار ترجمه جلد هفتم،خسروی موسی،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1363 خورشیدی،چاپ دوم،جلد اول،ص 234، بخش امامت

http://www.askdin.com/thread44864.html#post598861

۱۳۹۳ دی ۴, پنجشنبه

اگر ائمه را در عالم معنا، زنده می دانیم، فرق امامان شهید با امام زمان که در این دنیاست، چیست؟







با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی

همان گونه که فرمودید ما معتقدیم که تمامی ائمه چه زنده و چه شهید به اعمال ما ناظر اند و دعاهای ما را می شنوند و از خدا حوایج ما را می خواهند.

اما تفاوت امام زنده با باقی امامان واسطه فیض بودن در زمان امامتشان است یعنی امام زمان واسطه فیض آسمان و زمین اند و بر تمامی ما سوی الله ولایت دارند و هر چه که به مخلوقات می رسد از ایشان و از کانال آن حضرت است. حتی دعاهایی که که ما در حرم های معصومین می کنیم آن معصوم واسطه در خانه خدا شده ولی آن فیض توسط آن امام زنده به ما می رسد.

امام زمان در هر زمان حجت خدا روی زمین و رابط اصلی است بین بنده و خدا.

امامان هر عصر، ستونهای آسمانها و زمین هستند. بدون وجود آنان، زمین و زمان باقی نمی ماند و همه چیز در هم فرو می ریزد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «ستارگان، امانی برای اهل آسمانند . پس هنگامی که ستارگان نابود شدند، اهل آسمان نیز نابود می شوند و خاندان من امانی برای اهل زمینند. پس هنگامی که خاندان من از بین بروند، اهل زمین نیز از بین می روند.» (1)

در اصطلاح دینی، امامان زنده ی زمان، در واقع «واسطه های فیض» است. در توضیح این مطلب باید گفت: همه ی آفریدگان برای استمرار حیات و بقایشان نیازمند فیض خداوند هستند. مانند نور که برای ماندنش همیشه نیازمند منبع و سرچشمه ای است و اگر منبع قطع شود، نور نیز تاریک می گردد. امام زمان (علیه السلام)، واسطه ی رسیدن این فیض به مردم هستند: همه ی بلاها و سختی ها به وسیله ی ایشان برطرف می شود، باران به واسطه ی آنها می بارد، آسمان به اذن آنها می گردد و زمین به وسیله ی آنان برکات خود را آشکار می سازد. (2)

در دعای عدیله، درباره ی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، چنین آمده است: «به بقای او دنیا باقی است و به برکت او به مردم روزی داده می شود و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست.» (3)

به خاطر همین واسطه ی فیض بودن است که در هر زمان، باید امام زنده ای وجود داشته باشد. چرا که «اگر زمین خالی از امام بماند، فرو می ریزد.» (4)

امام عصر (ارواحنا له الفداء) خود می فرمایند: «و من امانی برای ساکنان زمین هستم، همچنان که ستارگان، امانی برای اهل آسمان هستند.» (5)

امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «به خدا قسم خداوند از زماني كه آدم را قبض روح فرموده، زمين خود را تاكنون رها نكرده است مگر اين كه در روي آن امامي بوده كه به وسيله او هدايت به سوي خدا انجام مي‌گرفته است، ‌و او حجت خدا بر بندگانش بوده، ‌و پس از اين هم زمين بدون امامي كه حجت خدا براي بندگان اوست باقي نمي‌ماند»(6)

 
1. کمال الدین و اتمام النعمه، ج 1، ص 205؛ به نقل از شفیعی سروستانی، ابراهیم، معرفت امام عصر و تکلیف منتظران، نشر موعود، 1384، ص 190
2. شفیعی سروستانی، همان، ص 194
3. مستدرک وسائل الشیعه، ج 1، ص 93؛ به نقل از شفیعی سروستانی، همان، صص 194- 195
4. الکافی، ج 1، ص 179؛ به نقل از همان، ص 196
5. کمال الدین، ج 2، ص 205؛ به نقل از همان، ص 190
6. النعماني، غيبت، ترجمه محمد جواد غفاري، نشر صدوق، ص 193، حديث 7.

313 یار امام زمان







پرسش:

راستش گاهی فکر میکنم از بین این همه آدم رو کره ی به این بزرگی فقط 313 نفر...
میخواستم بدونم که چطوری میشه کسی این لیاقت را پیدا کنه؟؟؟
وقتی این همه آدم خوب و خالص وجود داره , آیا باز هم امیدی هستش که آدم های معمولی این لیاقت را پیدا کنند؟؟؟

پاسخ:


با سلام

درمورد تعداد ياران حضرت مهدي (عج ): سه دسته روايات وجود دارد

دسته اول : روايات متعدد (مستفيض ) از ائمه (ع ) به ما رسيده است كه ياران حضرت مهدي 313 نفر به تعداد ياران پيامبر در جنگ بدر هستند,

منتخب الاثر, صافي گلپايگاني , الفصل السابع , الباب الخامس , بيست و پنج روايت را با اين مضمون گردآوري كرده است

و در منابع روايي اهل سنت نيز همين تعداد به عنوان ياران حضرت مهدي بيان شده است ,(مجمع الزوائد و منبع الفوائد, نور الدين هيثمي , ص 119; الحاوي للفتاوي السيوطي , ج 2, ص 150,

هر دو كتاب در الموسوعه الامام المهدي , به نقل از ((چشم به راه مهدي )) ص 365).


دسته دوم : رواياتي كه ياران ايشان را ده هزار نفر ذكر مي كند, (الغيبه / نعماني / ص 307; بحارالانوار/ ج 52/ ص 306 و 326).

دسته سوم : رواياتي كه مي گويد تمام شيعيان در گرد حضرت جمع مي شوند و يا مي گويد اهل شرق و غرب زمين با نهضت او همراه مي شوند.(منتخب الاثر/ صافي گلپايگاني / الفصل السابع / الباب السادس / ص 597).

نتيجه ي جمع اين روايات , با توجه به قرائن و شواهدي كه از خود همين روايات استفاده مي شود اين است كه:

1. ياران خاص حضرت كه هسته اصلي نيروها را تشكيل مي دهند و فرماندهان و كارگزاران حضرت مهدي (عج) هستند، سيصد و سيزده نفر به تعداد اهل بدر مي باشند:

امام صادق (ع ): گويا مي نگرم به قائم (عج ) بر فراز منبر كوفه ، در حالي كه يارانش پيرامون او حلقه زده اند.

آنان پرچمداران و كارگزاران امام بر روي زمين هستند (كمال الدين , ص 673).

از ياران خاص يعني 313 نفر, در روايات تعبير به ((نقبائ)) و ((خواص )) نيز شده است , (بحارالانوار, ج 53, ص 7).

اين عده كساني هستند كه خداوند آنان را از قبل از ظهور حضرت مهدي (عج ) به سبب قابليت و لياقتشان برگزيده است (همان).





ياران خاص (313 نفر) نخستين كساني هستند كه گرد حضرت جمع مي آيند و دعوت جهاني امام مهدي(عج) با آنان شروع مي شود

پس از آشكار شدن دعوت حضرت ، تعداد ده هزار نفر، كساني هستند كه به امام (ع ) مي پيوندند و به عنوان هسته اوليه نيروهاي حضرت ، تحت فرماندهي همان 313 نفر، قيام جهاني امام زمان با اين عده آغاز مي شود:

امام جواد(ع ):
زماني كه سيصد و سيزده نفر از ياران خاص امام قائم به خدمت آن بزرگوار رسيدند حضرت ، دعوتش را به جهانيان آشكار مي كند و وقتي اين تعداد به ده هزار نفر رسيد، به اذن خداوند متعال قيام مسلحانه مي كند (بحارالانوار, ج 52, ص 283, حديث 10).

و در ادامه ي نهضت ، توده هاي انبوه مردم از سراسر جهان كه در انتظار منجي بشريت به سر مي برند و از ظلم و ستم به ستوه آمده اند، به ايشان مي پيوندند (منتخب الاثر/ الفصل السابع / الباب السادس / ص 597; الملاحم و الفتن / سيد ابن طاووس / ص 65).


2. اين كه آيا ياران خاص يعني 313 نفر، تاكنون تكميل شده اند يا نه ؟ مانند بسياري از امور ديگر براي ما معلوم نيست چون در مورد اين نفرات ، تنها جز شمردن صفاتي از آنان.

در روايات نام آنان به خصوص ذكر نشده جز برخي افراد مثل اصحاب كهف ، سلمان ، مالك اشتر، (رجعت , علامه مجلسي / چاپ اول / ص 45).


3. نكته اي كه بايد به آن توجه داشت ، اينكه در مورد زمان ظهور حضرت - كه خداوند به آن عالم است - در روايات اموري به عنوان علائم و زمينه ها و شرايط ظهور حضرت ذكر شده است .

كه يكي از آنها تكميل ياران خاص يعني 313 نفر است اما اين تنها شرط نيست تا با تكميل اين عده ، حضرت ظهور كنند بلكه علاوه بر اين حصول شرايط ديگري نيز لازم است .