‏نمایش پست‌ها با برچسب انبیاء در تازینامه. نمایش همه پست‌ها
‏نمایش پست‌ها با برچسب انبیاء در تازینامه. نمایش همه پست‌ها

۱۳۹۴ مرداد ۲۹, پنجشنبه

آیا آدم ابوالبشر معصوم بود؟






پرسش:

آیا گناه حضرت آدم با عصمت ایشان سازگار است؟

پاسخ:

در آیه 35 سوره بقره میخوانیم: و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن و از (نعمتهاى) آن، از هر جا مى‏خواهيد، گوارا بخوريد (اما) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمگران خواهيد شد.

و در آیه 37 همین سوره آمده است: سپس آدم از پروردگارش كلماتى دريافت داشت (و با آنها توبه كرد.) و خداوند توبه او را پذيرفت چرا كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است.

مفسرین و دانشمندان با الگو گیری از برخی روایاتی که در ذیل این آیات آمده است و نیز بر پایه اصل عمومی عصمت انبیا در تبیین این آیات گفته اند آنچه حضرت آدم انجام داد ترک اولی بود نه گناه.

منظور از اولی عملی است که انجام یا ترک آن از نظر عقل و شرع لازم و ضروری نیست ولی رعایت آن بهتر و شایسته تر است زیرا این امر به ارتقای درجه معنوی شخص به مرتبه ای عالیتر که شایستگی آنرا دارد کمک میکند.

در مورد داستان حضرت آدم، قرآن هرچند نتیجه نزدیک شدن به آن درخت ممنوعه را ظلم دانسته است اما این ظلم با توجه به قرینه ادله عصمت (اعم از عقلی و آیات دیگر و نیز روایات) ظلم به معنای گناه منافی با عصمت و نبوت نبوده است بلکه از دست دادن یک درجه معنوی بالاتر بوده و این امر گرچه با عصمتی که در نبوت شرط است منافاتی نداشت اما موجب از دست دادن درجه معنوی والاتر شد و از آنجا که حضرت آدم به ارزش چنین درجه ای واقف شد این فقدان بر ایشان سخت گران آمد و از اینرو بود که ابراز پشیمانی و اندوه نمود و به درگاه خدا توبه کرد.

ظن و گمان در انبیاء




پرسش: ایا ممکن است پیامبران و اولیای الهی (ع) در پاسخ دادن به سوالات دینی با حدس و گمان پاسخ دهند؟
و اگر پاسخ منفی است ایات زیر را چگونه توجیه می کنید؟

سورة يوسف
وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ (42)

سورة يوسف
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الْآَخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا أَفَلَا تَعْقِلُونَ (109) حَتَّى إِذَا اسْتَيْئَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ (110) لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (111)

سورة الاسراء
وَلَقَدْ آَتَيْنَا مُوسَى تِسْعَ آَيَاتٍ بَيِّنَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَى مَسْحُورًا (101) قَالَ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا أَنْزَلَ هَؤُلَاءِ إِلَّا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ بَصَائِرَ وَإِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا فِرْعَوْنُ مَثْبُورًا (102)

سورة الانبياء
وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ (88)

سورة ص
قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَى نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْخُلَطَاءِ لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَا هُمْ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ (24) فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِكَ وَإِنَّ لَهُ عِنْدَنَا لَزُلْفَى وَحُسْنَ مَآَبٍ (25) يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ (26)

پاسخ:

ىر باب بيان معارف دینی وسوالات دینی که مردم دارند مسلما انبیاء بر اساس وحی جواب داده و قطع یقین به درستی جواب داشتند و ظن و گمان در این موارد راه ندارد، اما اینکه در امور عادی زندگی ومسائل شخصی هم اینچنین باشد دلیل خاصی بر اثبات آن علی الظاهر وجود ندارد والبته خود جای بحث دارد وتا آنجا که بنده می دانم در این زمینه تحقیق وپژوهش خاصی تا به امروز صورت نگرفته است که اثبات کند انبیاء در امور عادی ومسائل زندگی هم اشتباه نکنند.

سوای این در مورد آیه فوق مرحوم طبرسی در مجمع البیان ذیل آیه ظن را به علم معنی کرده است وفرموده از طریق وحی به ایشان رسیده بود که او نجات می یابد. سوای فرمایش ایشان اگر به داستان فوق که در سوره یوسف نقل شده خوب دقت کنید مشخص می شود که یقین داشت او نجات می یابد چون خداوند می فرماید: ما به یوسف علم تعبیر خواب داده بودیم وایشان بر اساس خوابی که آنها دیده بودند فهمیدند که او نجات می یابد، پس در واقع ظن در اینجا به معنای علم است.

در مورد آیه110سوره یوسف نیز ضمیر ظنوا به انبیاء بر نمی گردد بلکه به قومی که سوی آنها فرستاده شده بودند بر می گردد که آنها گمان کردند این پیامبران دروغ می گویند.

در دیگر موارد هم می توان همین مساله را گفت که مراد از ظن در اینجا علم است ومعنای لغوی ظن مرا د نیست چون در لغت نیز اشاره کرده اند که ظن به معنای علم استعمال می شود(مجمع البحرین، ج6، ص279).