۱۳۹۳ شهریور ۳۰, یکشنبه

جدایی طلب های کرد


حزب دمکرات کردستان:این حزب در سال 1324 شمسی ،هنگام اشغال ایران به دست متفقین ، با حمایت مستقیم دولت شوروی بنیان نهاده شد و رهبری حزب را قاضی محمد حضیری بر عهده داشت .حزب افزون بر گرایش سوسیالیستی از گرایش ناسیونالیسم قومی نیز بر خوردار بود.اعضای حزب با پشتیبانی شوروی دولت خود مختار کردستان به مرکزیت مهاباد را پدید آورد ند . که یازده ماه بیشتر دوان نیاورد . و قاضی محمد اعدام شد . همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی این حزب فعال شد وبا سوء استفاده از ضعف دولت موقت بازرگان با تصرف برخی پادگانها و غارت سلاح موقعین خود را در بخش هایی از کردستان تحکیم بخشید . رهبری حزب پس از انقلاب با عبدالرحمن قاسملو بود که در سال 68 در وین اتریش به قتل رسید . این حزب در کارنامه خود ،مزدوری و وابستگی به شوروی ، اقدامات جدایی طلبانه تحت عنوان خودمختاری کردستان و همکاری با رژیم بعثی عراق و آمریکا علیه منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی را به ثبت رسانده است[1] .روسها می خواستند با عبور از کردستان و رسیدن به منطقه نفت خیز خوزستان خود را به آبهای گرم برسانند . اما با خروج سربازان شوروی از ایران و شکست غائله آذربایجان ، سران حزب دمکرات هم دستگیر شده و حدو پنجاه نفر از آنها اعدام شدند . در دوره مصدق هم سعی شد تا حزب را دوباره بازسازی کنند اما با شکست مصدق آنها هم شکست خوردند. در زمان دولت موقت بازرگان آنها توانستند قدرتی به هم رسانده و با پشتیبانی قدرتهای غربی و شرقی مشکلات مالی ، مخابراتی ، و تجهیزاتی خود را حل کنند . حتی از نظر تاکتیکهای جنگی نیز افسران فراری شاه مثل پالیزبان و اویسی به یاری اش شتافتند . از سال 1365به بعد حزب در سراشیبی سقوط قرار گرفت .با سرکوب بخش عظیمی از نیروهایش و کشته شدن قاسملو و شرف کندی ،در سال 1370 مرگ این حزب فرارسید . عوامل سقوط این حزب را می توان : بد رفتاری با مردم ، بد رفتاری با زندانیان ، هتک نوامیس مردم ، جنایتهای متعدد دانست [2]. یاد و خاطره آشوبها و جنایتهایی فراوانشان هرگز از خاطر مردم خونگرم و باصفای کردستان نخواهد رفت . 
 

کومله : این گروه در منطقه کردستان بویژه سنندج و اطراف آن فعال بوده است . اعضای حزب مدعی اند کهبه سال 1348 شمسی ان را بنیان نهاده اند . اما درسال 1357 با شعار دفاع از دهقانان اعلام موجودیت کرده اند . کومله علاوه بر گرایش های مارکسیستی مائوئیستی ، از ناسیونالیسم کرد دفاع می کند . و کارنامه اش درباب منافع ملی هچون حزب دمکرات سیاه است . این گروه با حمایت دولت بعثی عراق ، و سالح هایی که غارت کرده بود به جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی پرداخت . اما با گسترش اقتدار دول در معرض انحلال و اضمحلال قرار گرفت . این جریان به دلیل وابستگی به دولت شوروی ،فقدان درک درست از بافت ایدئولوژیک مردم ایران و دست زدن به اقدامات غیر عقلایی ، عجولانه و عاطفی همچون مبارزه مسلحانه بدون ارزیابی و سنجش امکانات نتوانست بین توده های مردم جایگاهی پیدا کند و به دلیل همین فقدان پایگاه مردمی به همکاری با بیگانگان پرداخته و در نتیجه به کشور خیانت کرده اند . کومله معادل کردی کلمه توده است . این حزب بسیاری از مردم بی گناه را به قتل رساند . افراد این گروه ملحد بوده و به خداوند یکتا ایمان ندارند و اصلا به هیچ دینی اعتقاد ندارند . لذا هیچ وقت در برنامه هایشان ف به نام خدا یا عبارتی به این معنی را به کار نمی برند . این حزب بارها با حزب دمکرات در کردستان درگیر شد و طرفین مصداق اشغل الظالمین بالظالمین شدند . بریدن سر اسیران و کندن پوست آنان و مثله کردن از جمله افتخارات این گروه است .
 

پژاک : مخفف پارتی ژیانی ئازادی کردستان (حزب زندگی آزاد کردستان ) است .این حزب چند سالی است که تاسیس شده و با ترورهای کور ، و انتقام از مردم کردستان به دشمنان مردم کردستان خدمت می کند . رئیس این حزب عبدالرحمن حاجی احمدی از نیروهای سابق حزب دمکرات است که با نابودی حزب دمکرات ف چندین سفر به اسرائیل انجام داده و با دریافت مبالغ هنگفتی اقدام به فریب جوانان نموده و آنان را به حزبش وارد کرده است . پژاک حزبی کمونیستی است . که برای دلگرمی نیروهایش ، در حزب پسران و دختران به صورت دوبه دو با هم رفیق شده و بدون ازدواج با هم کار می کنند .این حزب شاخه شرقی پ ک ک است . پ ک ک مخفف : پارتی کریکارانی کردستان ، حزب کارگران کردستان است . رهبری پ ک ک ،عبدالله اوجالان است که اکنون در زندانی در نزدیکی یونان و ترکیه به سر می برد .او را « ریبه ری گه ل » رهبر ملت کرد می خوانند در حالی که کردهای ایرانی هرگز او را به رسمیت نمی شناسند . پ ک ک در سال 1357 تاسیس شد .  
 
منبع:
http://www.askdin.com/thread3559.html
 

[1] - - سیاست و سازمان حزب توده ، ج 1 ص 362 – 367

[2] - احزاب و تشکیلات سیاسی در ایران ، پژوهشکده تحقیقات اسلامی ، 1385 ، ص 97 به بعد 
 
 
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.