۱۳۹۳ دی ۱۸, پنجشنبه

دلایل وجود امام زمان، در قرآن






پرسش: چگونه با استفاده از قران کریم میتوان اثبات کرد جهان هرگز بدون حجت خدا نبوده و نخواهد بود؟

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

باید گفت در کتاب خدا آیات صریحی وجود دارد مبنی بر این که جهان بدون وجود حجت یا راهنما پایدار نخواهد بود و این هادیان امت اند که خدای متعال به واسطه آن ها مبدا و معادی منظور و همه انسان ها را به شناخت ایشان موظف کرده است.

البته باید گفت که در یک پاسخ محدود نمی توان به موضوع هدایت انسان ها از آغاز ظهور آدم که خود اولین پیامبر و هادی بشر بود تا ختم هدایت پیامبری خاتم و ادامه آن از طرف اهل بیت پاکش پرداخت که خود نیاز مند مراجعه و مطالعه کتاب های بسیار است. اما این اندک را می توان در باره تکلیف مسلمانان که متدین به آخرین و کامل ترین دین الهی اند بیان و وضع آنان را تا زمان قیامت به روشنی ترسیم کرد. زیرا همگان می دانیم اسلام آخرین دین الهی برای بشر تا زمان بر پایی قیامت است. پس لزوما باید بر این نکته تامل کنیم پس تکلیف مسلمانان پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیه چه می شود و خط هدایت چگونه استمرار می یابد؟ زیرا بدون حضور حجت خدا هر چند ممکن است احکام الهی که از طرف رسول خدا صلوات الله علیه به دست مسلمانان رسیده پا بر جا باشد، اما به حکم عقل و حتی قضاوت عرفی نمی توان چنین پایداری را حتی در زمانی بسیار کوتاه تصور کردزیرا با گذشت زمان هر گونه آسیبی به احکام دین متصور در. خصوصا انسان های شیطان صفت به طور مستمر در فکر تغییر دین و انحراف حق اند پس نمی توان پذیرفت بدون وجود راهنما هیچ حکم یا دستور شرعی از مسیر اولیه اش خارج نشود. به همین دلیل رسول خدا صلوات الله علیه در آخرین حج شان که به نام حجه الوداع معروف است از طرف پروردگار عالم مامور به ابلاغ امامت و استمرار خط هدایت شدند تا دین خدا از بین نرود و مردم نشانه های الهی را که همان حجت های الهی هستند به خوبی بشناسند تا خط هدایت را گم نکنند. و این چنین بود کتاب خدا در ضمن بیان آیاتی هم موضوع ابلاغ رسالت و هم موضوع کامل کردن دین را از طرف رسول خدا صلوات الله علیه به مردم اعلام کرد و فرمود:"يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ"(1)
اى پيامبر! آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى‏كند.

این آیه مربوط به ابلاغ رسالت الهی بود و در ادامه چنین رسالت عظیمی فرمود:

کرد و فرمود:"الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا" (2)
امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم.

معنای ابلاغ رسالت همراه با اکمال دین، یعنی جاودانگی آن تا قیامت و این جاودانگی زمانی معنا خواهد داشت که پاسبانان به حقی از آن پاسداری کنند. راه بانانی امین و راهنمایانی آگاه و دلسوز یعنی معصومین سلام الله علیهم اجمعین که می توانند دین را از هر گونه خطری محافظت کنند.

این جا است که پیامبر صلوات الله علیه ما مور شد که مولای متقیان سلام الله علیه را به عنوان اولین ولی و هادی دین پس از خودش به مردم معرفی کند. این کار بزرگ در منطقه غدیر خم انجام شد و مسلمانان از آن روز به بعد تا زمانی برپایی قیامت با وجود امامان معصوم، راه هدایت را هرگز گم نخواهند کرد.

البته باید اضافه کرد که آیات دیگری نیز در قرآن وجود دارد که به طور صریح از مسلمانان می خواهد که در اطاعت خدا و هادیان جامعه باشند.مثل این دو آیه شریفه:

1."إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون"(3)
سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آن ها كه ايمان آورده‏اند همان ها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند..

2."يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ "(4)
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر (اوصياى پيامبر) را

تکلیف همه مسلمانان در این دو آیه شریفه معلوم شد که می بایست خدا و رسول و اولی الامر (معصومین سلام الله علیهم اجمعین) را اطاعت کنند تا رستگار شوند.

تفسیر این گونه آیات را باید در روایات دید که چه کسانی اولی الامر و حجت خدا هستند تا مردم موظف به پیروی از ایشان شوند؟ در این باره به یکی از روایات مراجعه می کنیم و پاسخ خود را می گیریم:

مولای متقیان سلام الله علیه نقل کرد: روزى پيامبر صلوات الله علیه بر منبر رفت و فرمود: خداوند توجهى به مردم زمين كرد و مرا از ميان آن ها برگزيد براى مرتبه دوم نگاهى نمود علي را برگزيد برادر و وزير و وارث و وصى و جانشين من در ميان امت و ولى هر مؤمنى پس از من قرار داد ...پس از من او كلمه تقوى و عروة الوثقى است. بعد پيامبر اكرم صلوات الله علیه اين آيه را قرائت كرد" يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ"(5)

مردم! اين سخن مرا حاضرين به غائبين برسانند خدايا ترا گواه مي گيرم بر آن ها. مردم! خدای متعال براى مرتبه سوم توجه نموده پس از من و برادرم على، يازده امام را يكى پس از ديگرى انتخاب كرد. هر كدام از دنيا بروند ديگرى جانشين او خواهد بود. آن ها مانند ستارگان آسمان اند هر وقت ستاره‏اى غروب كند، ستاره ديگرى مى‏درخشد. رهنمايان راه بينند كه نيرنگ نيرنگ بازان و بى‏اعتنايان به آن ها زيانى نمى‏رساند.

آن ها حجت خدا زمين و گواهان او بر خلق اند. هر كه پيرو آن ها باشد پيرو خدا است و هر كه مخالف ايشان باشد، مخالف خدا است آن ها با قرآن اند و قرآن با آن ها است از هم جدا نمى‏ شوند تا در حوض(کوثر) بر من وارد شوند.(6)

پی نوشت ها :
1. سوره مائده آیه 67
2. همان،آیه 3
3. همان،آیه 55
4. سوره نساء آیه 59
5. سوره صفّ آیه 8
6.علامه مجلسی بحار الانوار ترجمه جلد هفتم،خسروی موسی،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1363 خورشیدی،چاپ دوم،جلد اول،ص 234، بخش امامت

http://www.askdin.com/thread44864.html#post598861