۱۳۹۳ دی ۱۸, پنجشنبه

شیعه در قرآن






با سلام و درود

«شیعه» یک معنای لغوی دارد و یک معنای اصطلاحی.

شیعه در لغت به معنای پیروان و یاران است.(1)

شيعه كسانى هستند كه شخص بواسطه آنها نيرومند مي شود.(2)

شيعه جماعتى است كه در امرى به يكديگر يارى كنند.(3)

«شیعه» در اصطلاح به آن عده از مسلمانان گفته می شود که به خلافت و امامت بلافصل حضرت علی علیه السلام معتقدند، و بر این باور هستند که امام و جانشین پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از طریق نص شرعی و از طرف خداوند تعیین می شود، و امامت حضرت علی علیه السلام و دیگر امامان شیعه نیز از طریق نص شرعی ثابت شده است.

چند نکته عرض می شود:

1. در قرآن، آیات متعددی بر اثبات ولایت و جانشینی حضرت علی السلام دلالت دارد، که در این زمینه شکی نیست و البته نیازی به وارد شدن به آن ها نیست.

2. موردی که شما اشاره کرده اید، ناظر به معنای اصطلاحی شیعه نیست. لذا برای منظورتان نمی توانید از این آیه استفاده کنید.

3. از جمله آیاتی که از مصادیق آن حضرت علی علیه السلام و شیعیان ایشان است، می توان به آیه ذیل اشاره نمود:

«إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»؛ (امّا) كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترين مخلوقات (خدا) هستند. (4)

در روايات فراوانى كه از طرق اهل سنت و هم چنين در منابع معروف شيعه نقل شده، از قول رسول اکرم صلی الله علیه وآله این آیه به حضرت على علیه السلام و پيروان ایشان تفسير شده است، مانند:

"هُوَ أَنْتَ وَ شِيعَتُكَ، تَأْتِي أَنْتَ وَ شِيعَتُكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَاضِينَ مَرْضِيِّينَ،! وَ يَأْتِي عَدُوُّكَ غِضَاباً مُقْمَحِين‏"؛ منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد كه در روز قيامت وارد عرصه محشر مى ‏شويد در حالى كه هم شما از خدا راضى و هم خدا از شما راضى است، و دشمنت خشمگين وارد محشر مى ‏شود و به زور به جهنم مى‏ رود.(5)

"هُمْ أَنْتَ وَ شِيعَتُكَ يَا عَلِيُّ، وَ مِيعَادُ مَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ الْحَوْض‏"؛ آن ها تو و شيعيانت هستيد، اى على! و وعده من و تو، كنار حوض كوثر است‏.(6)

"وَ رَبِّ هَذِهِ الْبَنِيَّةِ إِنَّ هَذَا وَ شِيعَتَهُ [هُمُ‏] الْفَائِزُونَ يَوْمَ الْقِيَامَة"؛ به خداى اين كعبه قسم كه اين مرد و شيعيانش در قيامت رستگارانند. (7)

3. روشن و قطعی است که اگر منظور از اهل سنت، معنای اصطلاحی و در مقابل شیعه است، چنین آیه ای که آن ها را تایید کند، در قرآن نداریم.


_______________
1. قاموس قرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏4، ص 94.
2. المفردات في غريب القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ص 470.
3. مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏6، ص 807.
4. بینه، 7.
5. شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، نرم افزار جامع الاحادیث نور، ج ‏2، ص 461.
6. همان، ص 463.
7. همان، ص 467.