۱۳۹۴ مرداد ۲۸, چهارشنبه

آیا طواف خانه سنگی، شرک و بت پرستی نیست؟



پرسش:

طواف دور خانه اي كه از سنگ است بت پرستي نيست؟


پاسخ:

دوست عزیز خداوند متعال احكام و مقررات ديني را از روي مصلحتها و حكمتها تشريع فرموده است، ولي بسياري از اين مصلحتها بر ما پوشيده است؛ مثلاً ما نمي‏دانيم كه چرا بايد«هفت بار» به دور خانه كعبه بگرديم.

همچنين است علت شمار ركعتهاي نمازها و صدها حكم ديگر كه حكمت آن بر ما روشن نيست ولي لازم نيست ما از اين مصلحتها آگاه باشيم؛ زيرا وقتي ايمان داريم كه خداوند متعال كاري را بدون حكمت و مصلحت واجب نمي‏كند و دستورهاي ديني همه دراي مصلحت است، بر ماست كه با بكار بستن اين دستورها نتيجه مطلوب را به دست آوريم خواه از اين مصالح آگاه باشيم يا نه. اما اين كه طواف گونه‏اي بت پرستي است يا نه، بايد گفت، بت پرستي به معناي پرستش غير خداوند به عنوان«الوهيت» است.

خداوند به ما دستور داده است كه دور اين خانه طواف كنيم و آن را گرامي بداريم و ما در اين كار از خداوند فرمان مي‏بريم و او را مي‏پرستيم و براي كعبه هيچ جنبه «الوهيتي» قائل نيستيم و عبادت و پرستش را ويژه خداوند مي‏دانيم. همچنين است زيارت مرقد امامان معصوم«عليهم السلام» كه ما در اين كار مرقدها يا صاحبان آنها را نمي‏پرستيم، بلكه با زيارت اين مرقدهاي پاك و گرامي داشتن آنها، به خداوند تقرب مي‏جوييم و از او فرمان مي‏بريم.