۱۳۹۴ مرداد ۲۹, پنجشنبه

جن در تازینامه



به نام خدا
با سلام



" جن" چنان كه از مفهوم لغوى اين كلمه به دست مى‏ آيد موجودى است ناپيدا كه مشخصات زيادى در قرآن براى او ذكر شده، از جمله اين كه:

1- موجودى است كه از شعله آتش آفريده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفريده شده است، (وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ الرحمن- 15)

2- داراى علم و ادراك و تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است (آيات مختلف سوره جن).

3- داراى تكليف و مسئوليت است (آيات سوره جن و سوره الرحمن).

4- گروهى از آن ها مؤمن صالح و گروهى كافرند (وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ) (جن 11).

5- آن ها داراى حشر و نشر و معادند (أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً)
(جن 15).

6- آن ها قدرت نفوذ در آسمان ها و خبرگيرى و استراق سمع داشتند، و بعدا ممنوع شدند (وَ أَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً) (جن 9).

7- آن ها با بعضى انسان ها ارتباط برقرار مى‏كردند و با آگاهى محدودى كه نسبت به بعضى از اسرار نهانى داشتند به اغواى انسان ها مى‏ پرداختند (وَ أَنَّهُ كانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً) (جن 6).

8- در ميان آنها افرادى يافت مى ‏شوند كه از قدرت زيادى برخوردارند، همان گونه كه در ميان انسان ها نيز چنين است (قالَ عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِكَ)" يكى از گردنكشان جن به سليمان گفت من تخت ملكه سبا را پيش از آنكه از جاى برخيزى از سرزمين او به اينجا می آورم.

9- آن ها قدرت بر انجام بعضى كارهاى مورد نياز انسان دارند (وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ ... يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ):" گروهى از جن پيش روى سليمان به اذن پروردگار كار مى‏كردند، و براى او معبدها، تمثالها، و ظروف بزرگ غذا تهيه مى‏كردند" (سبا 12- 13).

10- خلقت آن ها در روى زمين قبل از خلقت انسان ها بوده است (وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ) (حجر 27) و ويژگي هاى ديگر.

بعلاوه از آيات قرآن به خوبى استفاده مى‏ شود كه بر خلاف آنچه در افواه[میان] مردم عوام مشهور است و آن ها را" از ما بهتران" مى‏دانند، انسان نوعى است برتر از آن ها، به دليل اين كه تمام پيامبران الهى از انسان ها برگزيده شدند، و آن ها به پيامبر اسلام كه از نوع بشر بود ايمان آوردند، و از او تبعيت كردند، و اصولا واجب شدن سجده در برابر آدم بر شيطان كه بنا به تصريح قرآن آن روز از (بزرگان) طايفه جن بود (كهف- 50) دليل بر فضيلت نوع انسان بر جن مى‏باشد.

در حديثی از امام صادق ع آمده است:
من اكثر قراءة قل اوحى لم يصبه فى الحياة الدنيا شى‏ء من اعين الجن و لا نفثهم و لا سحرهم، و لا كيدهم، و كان مع محمد (ص) فيقول يا رب لا اريد منه بدلا و لا ابغى عنه حولا:
" هر كس بسيار سوره جن را بخواند هرگز در زندگى دنيا چشم زخم جن و جادو و سحر و مكر آنها به او نمى‏رسد، و با محمد ص همراه خواهد بود، و مى‏گويد:" پروردگارا! من كسى را به جاى او نمى‏خواهم، و هرگز از او به ديگرى متمايل نمى‏شوم".
البته اين تلاوت مقدمه‏ اى است بر آگاهى از محتواى سوره، و سپس به كار بستن آن.(1)

بنابر این همان گونه که میکروب ها به بدن ضعیف وارد می شوند اجنه نیز در روح های ضعیف رخنه کرده و آنان را از جاده هدایت دور می کنند برای دور کردن جن و شیاطین باید به خدا توسل جست جن به محض شنیدنن اذکار و اوراد فرار می کند.

با تشکر موفق باشید.

پی نوشت:

1) منبع: تفسير نمونه، ج‏25، ص: 98 و154