۱۳۹۳ دی ۲, سه‌شنبه

اگر منظور ما از معصوم یعنی «بی گناه مطلق» با توجه به اینکه هیچ چیز در این دنیا، مطلق نیست، آیا اشتباه است که بگوییم: هیچ «بی گناه مطلق»ای وجود ندارد؟





  ابتدا بد نیست یادآوری کنیم، این تعبیر که «هیچ چیز در این دنیا، مطلق نیست» خودش یک تعبیر مطلق است! پس یا باید بپذیریم که این جمله استثنائاتی دارد و لذا وجود داشتن بی گناه مطلق نیز، می تواند از استثنائات آن باشد، و یا اگر قبول نکنیم که این جمله می تواند استثناء داشته باشد، این جمله خودش، خود را نقض می کند، زیرا خودش در حال بیان یک امر مطلق است.

اینکه شما می گویید "هیچ چیز در این دنیا مطلق نیست" به عنوان کبرای دلیل شماست و وقتی برهان شما تمام است که کبری به نحو سالبه کلیه صحیح باشد. ولی کلیت آن با بیان خدای متعال مخدوش است چرا که در آیه (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) با توجه به ظاهر آیه و قرائن متصله و منفصله فراوان موجود در مورد آیه عصمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت او علیهم السلام ثابت می شود. و معنای عصمت با توجه به نکات زیر روشن می شود:

- کلمه "الرجس" که "ال" جنس( که مفید عمومیت است) بر سر آن آمده، هر گونه پلیدی را در بر می گیرد.

- کلمه" تطهير" که به معنى پاك ساختن و در حقيقت تاكيدى است بر مساله" اذهاب رجس" و نفى همه پليديها، و ذكر آن به صورت" مفعول مطلق" در اينجا نيز تاكيد ديگرى بر اين معنى محسوب مى ‏شود، دلالت بر عصمت (دوری از هر گونه گناه و پلیدی: دوری از گناهان بصورت مطلق) اهل بیت علیهم السلام دارد.

بنابراین کلام شما که در این دنیا هیچ چیز مطلق نیست باطل است.و در نهایت نتیجه شما از این کبرای باطل نیز یعنی هیچ<بی گناه مطلق>ای وجود ندارد نیز باطل خواهد بود.

سرّ مطرح شدن این شبهات و این مطالب نادرست عدم تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام بصورت توامان است که بنابر روایت ثقلین که مورد اتفاق همه مسلمانان است موجب گمراهی می شود(ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا)