۱۳۹۳ دی ۲, سه‌شنبه

مزد نطلبیدن حضرت محمد






پرسش: در چند جای قران برای مثال در سوره قلم داریم که ایا از شما مزدی می خواهد که ممکن است دادنش کمرتان را بشکند و مزد پیامبر پاداشش نزد خداست....اما در ایه 47 سوره سبا چنین عکس و تضاد شبهه داریم
قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَی اللَّهِ وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ
بگو: هرگونه مزدی از شما خواستم آن مال خودتان، مزد من جز بر عهده خدا نیست و او بر هر چیزی گواه است.

پاسخ:
در قرآن كريم مزد رسالت پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم) "مودت في القربي" بيان شده است :
...قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرً‌ا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْ‌بَىٰ...(شوري/23)
... بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]...
حال در آيه 47 سوره مباركه سبا وقتي بيان مي كند كه هر اجري از شما خواستم براي خود شما ، تضادي بوجود نمي آيد بلكه منظور اين است كه آن اجر هم براي شماست و به نفع شماست و يا اينكه كنايه از اين است كه اساسا چيزي از شما درخواست نكردم .
در تفسير نمونه اين دو بيان فوق براي "فهو لكم" ارائه شده است:
"در اينكه جمله ((فهو لكم چه مفهومى دارد؟ دو تفسير وجود دارد: نخست اينكه كنايه باشد از عدم مطالبه هر گونه اجرت بطور مطلق ؛ مثل اينكه ما مى گوئيم : ((هر چه از تو خواسته ام مال خودت كنايه از اينكه چيزى از تو نخواسته ام ، شاهد اين سخن جمله بعد از آن است كه مى گويد: ان اجرى الا على الله ((پاداش من تنها بر خداست )).
دوم اينكه اگر مى بينيد من در بعضى از سخنانم كه از سوى پروردگار آورده ام به شما گفته ام : لا اسالكم عليه اجرا الا المودة فى القربى : ((من از شما پاداشى نمى طلبم جز دوستى خويشاوندانم )) (شورى - 23).
اين نيز سودش به خود شما بازگشت مى كند چرا كه مودت ذى القربى بازگشت به مساله ((امامت و ولايت )) و ((تداوم خط نبوت )) است كه آن نيز براى ادامه هدايت شما ضرورى است ".( 1)

(1)- تفسير نمونه، ج 18 ، ص 145