پرسش: در چند جای قران برای مثال در سوره قلم داریم که ایا از شما
مزدی می خواهد که ممکن است دادنش کمرتان را بشکند و مزد پیامبر پاداشش نزد خداست....اما
در ایه 47 سوره سبا چنین عکس و تضاد شبهه داریم
قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ
إِلَّا عَلَی اللَّهِ وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ
بگو: هرگونه مزدی از شما خواستم آن مال خودتان، مزد من جز بر
عهده خدا نیست و او بر هر چیزی گواه است.
پاسخ:
در قرآن كريم مزد رسالت پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم)
"مودت في القربي" بيان شده است :
...قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ
عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ...(شوري/23)
... بگو: «من هیچ
پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم [= اهل بیتم]...
حال در آيه 47 سوره مباركه سبا وقتي بيان مي كند كه هر اجري
از شما خواستم براي خود شما ، تضادي بوجود نمي آيد بلكه منظور اين است كه آن اجر هم
براي شماست و به نفع شماست و يا اينكه كنايه از اين است كه اساسا چيزي از شما درخواست
نكردم .
در تفسير نمونه اين دو بيان فوق براي "فهو لكم" ارائه
شده است:
"در اينكه جمله
((فهو لكم چه مفهومى دارد؟ دو تفسير وجود دارد: نخست اينكه كنايه باشد از عدم مطالبه
هر گونه اجرت بطور مطلق ؛ مثل اينكه ما مى گوئيم : ((هر چه از تو خواسته ام مال خودت
كنايه از اينكه چيزى از تو نخواسته ام ، شاهد اين سخن جمله بعد از آن است كه مى گويد:
ان اجرى الا على الله ((پاداش من تنها بر خداست )).
دوم اينكه اگر مى بينيد من در بعضى از سخنانم كه از سوى پروردگار
آورده ام به شما گفته ام : لا اسالكم عليه اجرا الا المودة فى القربى : ((من از شما
پاداشى نمى طلبم جز دوستى خويشاوندانم )) (شورى - 23).
اين نيز سودش به خود شما بازگشت مى كند چرا كه مودت ذى القربى
بازگشت به مساله ((امامت و ولايت )) و ((تداوم خط نبوت )) است كه آن نيز براى ادامه
هدايت شما ضرورى است ".( 1)
(1)- تفسير نمونه،
ج 18 ، ص 145